در آستانه شب عید گویا نظارت‌ها بر بازار لنگ می‌زند و شهروندان نیز از نبود نظارت‌ها و افزایش قیمت‌ها گلایه‌مند هستند.
کد خبر: ۱۰۳۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸ 04 March 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم: گرانی و گرانفروشی بر آشفته بازار شب عید در استان سایه انداخته و مردم از افزایش قیمت سرسام‌آور کالای اساسی و عدم نظارت موثر دستگاه‌های متولی گلایه دارند.

جدای از شب عید و خرید‌های این ایام وقتی به سطح بازار و به میان مردم می‌رویم مشاهده می‌کنیم که عده زیادی حتی در خرید مایحتاج اولیه و اقلام اساسی زندگی خود هم دچار مشکل هستند چه برسد به خرید‌های شب عید.

مردم از این وضعیت آشفته بازار و عدم نظارت بر کالا‌های اساسی گلایه‌مند هستند و معتقدند که در بازار نظارت کافی وجود ندارد و دست‌دلالان نیز باید قطع شود. هر چند این گلایه‌ها به نوعی به یک داستان تکراری تبدیل شده که روز به روز بر رنج و سختی مردم می‌افزاید به نظر می‌رسد با وجود اجرای طرح‌های مختلف هنوز چاره‌ای اساسی برای آن اندیشیده نشده است.

اسفندیاری یکی از شهروندان شیرازی با ابراز گلایه از وضعیت گرانی‌های افسار گسیخته و افزایش قیمت‌ها در بازار، گفت: با مراجعه به چند فروشگاه در سطح شهر برای خرید یک کالا شاهد قیمت‌های متفاوت هستیم. به نوعی بی سرو سامانی در بازار وجود دارد که جای تاسف است.

محمدی دیگر شهروند شیرازی بیان کرد: مردم صدایشان به جایی نمی‌رسد و مجبور هستند با افزایش نرخ‌های اجناس و کالا‌های مختلف برای خرید مایحتاج خود خرید کنند. تا اعتراض هم می‌کنیم افزایش قیمت‌ها را ربط به دلار و و تاثیر تحریم‌ها برای خود عنوان می‌کنند.

جریمه 787 میلیارد و 530 میلیون تومانی برای متخلفان

مهدی حسنی  با اشاره به انجام 326 هزار و 501 بازرسی در یازده ماهه امسال با همکاری بازرسان اداره سازمان صمت فارس و اتاق اصناف استان خبر داد و اظهار داشت: در این راستا 18 هزار و 937 فقره پرونده تشکیل و متخلفان 787 میلیارد و 530 میلیون تومان جریمه شدند.

معاون نظارت سازمان صمت فارس هدف از نظارت را بررسی قیمت‌ها جلوگیری از دپوی کالا‌ها و اقلام ضروری در سطح بازار دانست و افزود: بیشترین تخلفات مکشوفه را گرانفروشی با 52 میلیارد تومان، کم‌فروشی 886 میلیون تومان، تقلب 3 میلیارد و 600 میلیون تومان، احتکار 241 میلیارد تومان و عرضه خارج از شبکه 189 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به جزئیات تخلفات کشف شده در بخش‌های مختلف تصریح کرد: در حوزه قاچاق در سال جاری 24 هزار و 850 مورد بازرسی انجام شده است که در این راستا 69 فقره پرونده تشکیل و متخلفان بیش از 3 میلیارد و 335 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند.

حسنی ادامه داد: در بخش آرد و نان نیز 5 هزار و 974 نانوایی بازرسی شده که یک‌هزار و 269 تخلف ثبت شده است که متخلفان 3 میلیارد و 335 میلیون تومان جریمه شدند.

 

300 مورد تخلف مصالح ساختمانی (سیمان، بتن آماده، سن و ماسه، آهن آلات) و جریمه حدوداً 72 میلیارد تومانی، 134 مورد تخلف در لبنیات و جریمه 9 میلیارد و 200 میلیون تومانی، 168 مورد تخلف آجیل و خشکبار و جریمه 94 میلیون تومانی، 214 مورد تخلف روغن و جریمه 400 میلیون تومانی، 18 مورد تخلف قند و جریمه 6 میلیارد و 800 میلیون تومانی، شکر 29 مورد تخلف و جریمه 16 میلیارد و 300 میلیون تومانی، مرغ 647 مورد تخلف و جریمه 130 میلیارد تومانی و 3 مورد تخلف در شرکت‌های خدماتی دولتی و جریمه 45 میلیارد تومانی از دیگر مواردی است که معاون بازرسی صمت استان فارس در گزارش خود اعلام کرد.

این مقام مسئول بیان کرد: همچنین از ابتدای امسال تا کنون 626 مورد بازرسی از انبار‌های استان انجام شده که در این راستا برای 89 واحد پرونده تخلف تشکیل شده است.

به گزارش تسنیم به هر ترتیب روزهای پایانی سال نیز مانند هر زمان دیگری در حال گذر است، اما در این میان افزایش قیمت‌ها و تورم بوده که زندگی را برای مردم روز‌به‌روز سخت‌تر کرده است و به‌جاست که مسئولان بیش از گذشته به مردم و سفره‌های آنان فکر کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار